2006. augusztus 11., péntek

Tesla Motors

Mostanában ritkábban hallok már (vagy csak a valóságszűrőm működik hatékonyabban ez irányban) igazi velős fröcsögős bicikli vs. autó vitát, mindenesetre úgy tűnik, 2007-től már szériaérett lesz az a megoldás, amit igazából Herr Porsche már 1901-ben a párizsi világkiállításon bemutatott (egy több szempontból fejlettebb formában); néhány szilikonvölgyi vállalkozó úgy érezte, elérkezett végre az idő hogy az 1880-ban Tesla által felfedezett elektromos motor ne csak ipari gépekben, trolikban, villamosokban, héven és távirányítós mütyűrökben, hanem a legszélesebb körben használt, őskori fosszilis energiahordozókkal működő csühögő, fölös energiát termelő túlbonyolított kátrányégető olajkályhákkal rendelkező járműveket is leváltsa; a Tesla Roadster, a Tesla Motors első járműve egy 100%-osan elektromos meghajtású autó (nem béna hybrid, ami ugyanolyan rugós-csattogós-szelepes ottomotor-upgrade, mint amilyenek a gáz és egyéb alternatív tüzelőanyagokkal operáló mutánsokban is csühögnek). A címlapon javarészt minden lényeges információ össze is van foglalva:


    1. 100% elektromos,
    2. 0-100 km/h = 4 másodpercen belül,
    3. a fogyasztás költsége 135 mérföld / gallonnal egyenlő (azaz 1.74 liter / 100 KM)
    4. hatótáv: 400 km
    5. feltöltés 3,5 óra alatt


Igazából nem lehet rá rosszat mondani. Az elektromotor felépítése miatt mindig megfelelő nyomatéktartományban navigál - váltóra nincs szükség, bár van benne két fokozat, egy cruising (0-160km/h-ig használható) - és egy másik, ha 4 mp alatt akarunk 100-ra gyorsulni (mint ahogy tette azt ez az elektromos autó is, megalázva ezzel a belsőégésű robbanómotoros autók királyait), a fanyalgók megdöntésére a design-t a lotus csapata készítette (az EV1 féle erőtlen GM próbálkozás egy torz mutáns volt) - érdeklődőknek minden további információ fent van a Tesla Motors honlapján, igaz, angolul, de vélhetőleg 2006-ban már elérte kis országunk átlagoktatási szinvonala azt a szintet, hogy az egyszerű amerikai reklámpropaganda stílusú brosúra oldalt a kattintani képes többség javarészt megértse, így hát remélem, kedves olvasó, hogy nem Te leszel a kivétel. A Tesla Motors jó eséllyel pályázik az aktuális néhány millió dolláros X-Prize Kupa elnyerésére is, amit annak a gyártónak ajánlottak fel, aki legelőször piacradob egy 100 Mérföld / Gallon fogyasztású járművet. Igazából a franciák is próbálkoztak hasonlóval, a Venturi Fetish-be szereltek legutóbb elektromotort, de a 450.000 euros, évi 10 darabos gyártás nem az a futószalagon tömegeknek stílusú üzleti mentalitás, ami által Ford apó egyrészt biztos megélhetést biztosíthatott generációkon át az utódainak, másrészt lehetővé tette nekünk, a többi embernek, hogy cirka száz év alatt elkormosítsuk a bolygót, aztán amikor fogy a kátrány, akkor egy kis fröcsögő mészárlással ünnepeljük a korszak végét - mindenesetre a Tesla Roadster már eleve futószalagképesre lett tervezve, ígyhát a tömeggyártás egyedüli akadálya a beszűkűlt, buta emberi ostobaság lehet csupán, úgyhogy szorítsunk neki nagyon. Kommenteket, megjegyzéseket, kérdéseket szivesen veszek, ahogy időm engedi, válaszolok is.

Nincsenek megjegyzések: