2008. július 25., péntek

Az amerikai áramszolgáltatók már készülnek az elektromos autók terjedésére

Nem csak a környezetvédelem, és az emissziós előírások betartása, de az egyre dráguló üzemanyagok is arra ösztökélik az autógyártókat, hogy hagyományos üzemanyag meghajtású autók helyett alternatív, például elektromos árammal működő járművekkel rukkoljanak elő.

Kérdéses persze, hogy ha mindegyik 2010-re tervezi azok piacra dobását, és egyaránt eladási sikerekben reménykedik, mennyire terheli majd mindez az áramszolgáltatókat...

Többek között a General Motors, a Toyota és a Nissan is 2010-re tervezi, hogy piacra dobja árammal működő autóit, egytől egyig az USA-ban. Szakértők szerint az elkövetkező években - remélhetőleg fokozatosan - áttérnek majd a tengerentúli autósok ezen járművel használatára. Néhány közüzem azonban már most is attól tart, hogy nem bírja majd kapacitással az autók újratöltését.

Az újratölthető autók hozzávetőleg négyszer annyi áramot fogyasztanak, mint a plazma televíziók, amiből az utóbbi években több millió darab kelt el államokszerte, jelentősen megnövelve ezzel a lakosság áramfogyasztását. Ez valamelyest tapasztalatot jelenthet az áramszolgáltatóknak, hogy felkészüljenek a 2010-től várható még nagyobb áramigényre.

Szerencsére nem valószínű, hogy a bevezetéskor egyből nagyüzemű gyártásba kezdenének az autógyárak, ugyanis egyelőre hiány mutatkozik nagy kapacitású akkumulátorok terén, ami lassíthatja a folyamatot. Ez mindenképp jó hír a közüzemeknek. Az autó és akkumulátor gyárak közösen igyekeznek olyan lítium-ionos akkumulátorokat kifejleszteni, ami kellő ideig szolgálhatja az autókat, és nem okoz problémát azok töltése sem. Ezidő alatt felkészülhetnek a szolgáltatók, és újabb erőműveket telepíthetnek azokra a területekre, ahol várhatóan áramhiány mutatkozik majd az autók megjelenésével.

A közművek jelenleg is teljes kapacitással működnek csúcsidőben, ami 12 és 20 óra között mutatkozik, ugyanakkor a nap többi szakaszában felesleget is termelnek, ami elegendő lehet az autók újratöltéséhez, már amennyiben valóban ekkor töltik. Ami még inkább problémát jelent, hogy várhatóan azok, akik elektromos autóra váltanak jellemzően egy környékről származnak, ami az áramelosztásban okozhat majd fennakadásokat.

Előbbi problémát orvosolni lehet azzal, hogy más díjszabást alkalmaznak majd a szolgáltatók a csúcsidőben, illetve az azon kívüli áramfogyasztásra, mint ahogy Kaliforniában ez már működik is. Ott csúcsidőben 30 centbe (43 forint), míg azon kívül 5 centbe (7 forint) kerül egy kilowattóra.

A Nissan vezetője szerint az autók, illetve akkumulátorok kapacitása nem lesz egyforma a különböző országok esetében, mert míg az amerikai járművek akár 1600 kilométert is megtehetnek majd két töltés között, addig az európaiak ennek várhatóan csak felét. Ennek az eltérő gépjárműhasználat az oka, hiszen az USA-ban jóval nagyobb távolságokra utaznak vele gazdáik.

Azonban míg a Nissan tisztán áramot használó autót szeretne piacra dobni, addig a GM például tartalék gyanánt gázolajjal működő motort is beépítene az autóba, ha netán lemerül az akku, ami hozzávetőleg 640 kilométer után következne be.



Forrás: autolabor.hu

Nincsenek megjegyzések: