2008. augusztus 3., vasárnap

Importáljunk válságot – de csak a megfelelő helyről!

Amerika sikerének talán az a titka, hogy az emberek nagyon gyorsan képesek reagálni a körülményekre. Viszont a benzinár-robbanás reakciója lavinát indított el: összeomló autóbirodalmak, visszaeső autóeladások, eladatlan készletek jelzik a hatását.


A kőolaj ára még mindig az egeket ostromolja, azt hiszem, aki maga fizeti az üzemanyagot, az mostanában szívja a fogát, ahogy a tank mutatója a nulla felé közelít. Nincs ez másként az Egyesült Államokban sem, ahol elképesztő módon megrázta az autópiacot a drága benzin. A hatalmas terepjárók és platós pickupok pár hét alatt eladhatatlanokká váltak, az olyan kiskocsik eladásai, mint a Toyota Yaris, illetve a Honda Fit (mi Jazz néven ismerjük), legalább másfélszeresére nőttek. Igen, Amerikában, a hatalmas benzintemetők őshazájában.

És bekövetkezett a legborzalmasabb. Több négyhengeres motorral szerelt kocsit adtak el, mint hathengerest: az utóbbiak már csak 38 százalékkal részesednek a piacból, míg a kicsik már 42 százalékot tudnak a magukénak. Persze azért nincs vége a világnak, hiszen a maradék húsz százalék többsége valószínűleg a nyolchengereseké, ám a trend mégis meghökkentő.

Az olyan autógyártók, akik degeszre keresték magukat a hatalmas terepjárókon, most egyik legkomolyabb válságukat élik át, a korábban piacvezető F-sorozatú, gigantikus Fordokból közel harmadával kevesebb fogy. Eközben a General Motorsról kiderült, hogy csupán a második negyedévben felfoghatatlan összeg, 15,5 milliárd dollár a vesztesége – elképesztő számok. A Chrysler is elég rossz bőrben van, össz-eladásai harminc százalékot estek, miközben a kisautókkal (is) operáló japánok virágzanak. Főleg a Toyota, ahol a hibridhajtású Prius a sláger. Olyannyira, hogy egy alig használt példány drágább, mint egy új – mert bizony az újra várni kell. Emlékszik még valaki a Merkur-időkre?

Közben egészen szokatlan dolgok történnek a benzinkutakon. Az állomásoknál lévő totemoszlopok nincsenek felkészítve arra, hogy négyessel kezdődő árakat írjanak ki rájuk, pedig mostanság négy dollár fölött van a benzin gallonja, a gázolaj ára pedig átlépte az öt dollárt. És a kutakon nem voltak ilyen számjegyek az egész dollárok ábrázolására.

A New York Times gazdasági rovata Storm úr példáját hozza fel, aki amúgy 66 éves, és egy Chevrolet kereskedés menedzsereként ment nyugdíjba. Szóval Storm úr vett egy Smartot, vagyis egy háromhengeres miniautót, amely eddig egy eladhatatlan jármű volt odaát. Igaz, megvan még a régi terepjárója is, azzal szokta vontatni a hajóját, de szaladgálásra a kis kapszulát használja. Storm úr örül, hogy 18 dollárért megtankolta a kocsiját, míg a mellette lévő kútoszlopnál valaki 80 dollárért tankolt a hatalmas Ford Explorerjébe.

Álljunk már meg egy szóra! 80, azaz nyolcvan dollár az annyi mint 12 ezer forint!!! Ennyiből itthon alig negyven liter benzint kap az ember, vagyis egy kisautó tankját tudja megtölteni! Mondjuk egy Suzuki Swiftét, amelynek a tartálya negyvenöt literes, de mindig marad egy kicsi az alján. A drága, négydolláros gallon benzin az tulajdonképpen azt jelenti, hogy körülbelül 160 forintba kerül egy liter (egy gallon ugyanis 3,78 liter). A fuvarozók és mezőgazdászok kedélyeit pedig hadd borzoljam a gázolaj egetverő árával: körülbelül 200 forint.

Tulajdonképpen importálhatnánk egy kis válságot Amerikából, nemde bár? Istenem, ha én ennyiből tankolhatnék! Először is, jó messzire költöznék a munkahelyemtől, hadd fogyjon a benzin. Aztán vennék egy terepjárót. Igaz, hajóm még nincs, de előbb-utóbb vennék egyet, persze nem vitorlást, hanem valami böszme motoros jachtot, minimum 400 lóerőset. Ja igen! A gázt kiköttetném és vásárolnék egy hatalmas olajkazánt télire, hiszen a válság az válság, nem szabad félvállról venni.

És szegény benzinkutasok? A kutak előtti hirdetőtáblákra egyelőre nem tudják kiírni az árakat, hiszen olyan rég használták az egyest az első számjegynek, hogy leselejtezték. Kénytelenek kartonpapírból kivágni, de általában jön az eső, és elázik. De hát benzinválság van, ez ezzel jár – mondják kiégetten. Fáradtak már, mert egész nap ott sorakoznak a kuncsaftok, a kutasok meg lótnak-futnak, és csak tankoltak, tankoltak...




Forrás: 168 Óra Online

Nincsenek megjegyzések: